Jokavuotiset Midemin musiikkimessut pidettiin jälleen tammikuussa Cannesissa Ranskassa. Itselleni tämän vuoden osallistuminen oli jo seitsemäs kerta peräkkäin. Paitsi että tammikuussa on mukava karistaa pakkaset, lumet ja harmaat ilmat jaloistansa ja matkustaa aurinkoiselle Rivieralle, niin mielestäni on myös tärkeää osallistua Music Export Finlandin masinoimiin yhteismarkkinointitapahtumiin. Läsnäolollani viestitän, että Finnvox on tosissaan halutessaan kasvattaa ulkomaanliikevaihtoaan ja levittää asiakaskuntaansa maamme rajojen ulkopuolelle. Midemissä on mahdollisuus tavata ulkomaisia yhteistyökumppaneita sekä mahdollisuus löytää joitakin uusia kontakteja. Samalla näkee muita suomalaisia alan toimijoita, lähes kaikki samalla kertaa samassa paikassa.
Suomalaisessa musiikkiviennissä helposti tuijotetaan vain jo menestyneitä bändejä, heidän uusimpia saavutuksiaan ja tuoreimpia levyjään. Harvalle tulee mieleen, että meitä teknisen alan ammattilaisia on ollut tekemässä näitä miljoonia myyviä hittiartistien julkaisuja. Studioalan osaaminen on suomessa huippuluokkaa ja hintataso ulkomaihin verrattuna edullinen. Tätä osaamista ja etua pitäisi myös oivaltaa myydä ulkomaille. En tarkoita vain studioita, äänitystä, miksaamista ja masterointia, vaan nimenomaan henkilöitä, tuottajia, äänittäjä-miksaajia ja muita teknisiä osaajia!